Thursday, May 21, 2009

Peranan Dr M: Rakyat Jadi Penanti

Antara rasional yang dikemukakan oleh PM Najib sebab BN tidak menyertai PRK DUN Penanti ialah pemulihan ekonomi. Yup! Daripada menari mengikut rentak permainan Brader Anwar Bin Ibrahim, lagi baik BN tumpukan kepada benafaat yang lebih besar.


Tapi, apa perkembangan semasa usaha pemulihan ekonomi kita sekarang? Alhamdulilah-lah kalau dah ada tanda-tanda pemulihan itu. Harap-harap ekonomi kita tak jadi macam Singapura yang menguncup dalam kadar yang tinggi macam kena virus H1N1.


Kita bukan saja mengharapkan tak terjangkit dengan masalah Singapura ini tapi juga berharap Singapura akan cepat sembuh. Gesture of goodwill? Not really. Masalahnya Singapura adalah rakan dagang kita yang utama. Singapura yang sakit tidak baik untuk Malaysia.


Kembali kepada tajuk. Hari itu ada ura-ura ada beberapa nama termasuk nama Tun Dr M yang wajar diajak peranan mereka dalam usaha Kerajaan memulihkan ekonomi. Track-record Tun Dr M berjaya mengharungi dua krisis ekonomi yang besar adalah sesuatu yang tidak boleh diabaikan selagi beliau masih mampu menyumbangkan buah fikiran dan pengalamannya.

Wahai Najib, gunakanlah segala sumber-sumber yang ada dan mungkin strategi, kaedah dan pendekatan unorthodoks yang Tun Dr M biasa aplikasi-kan adalah
'tombo ati' ekonomi yang mujarab.


Maka untuk peranan aktif Tun Dr M ini, rakyat terus menjadi penanti.

No comments:

Post a Comment